Monday, April 18, 2011

Sabr...

Assalamualaikum...

Good Morning...!! kelas hari ini pagi pukul 9.0o pagi..
sorry kawan2 aku terkejut korang awal.. =)
di pagi isnin yang mulia ini aku nak share 1 cerita yang aku terbaca dari blog orang lain..
kepada si pemunya cerita.. hehehe...

Tajuk nya..sabar itu wajib...

yup.. sabar itu wajib sebab kalau kita tak sabar kita akan buat sesuatu yang diluar jangkaan ataupun sesuatu yang salah iaitu di luar batas2 agama...
Ini pandangan aku dan bagi aku manusia ni selalu buat silap ... tak lari dari kesilapan...
Aku ni x ada laaa terror sangat hal2 agama.. huhu...
Apa yang menarik tentang si blogger ni tulis adalah....

kisah2 orang yang bersabar...

orang pertama.
Seorang yang miskin... x berharta... dan dalam ... hanya bersabar dengan rezeki yang sedikit hasil daripada usaha nya bekerja. Dia sentiasa bersyukur dan redha dengan rezeki yang halal dimilikinya walaupun tak setimpal dengan usaha..

orang kedua
Ada seorang yang miskin dan lapar tidak punyai harta da hidup susah... Dia mencuri, meragut, merompak untuk mendapatkan makanan dan kekayaan dengan mudah tanpa memikirkan halal dan haram sesuatu itu. Malah tidak merasa bersalah melakukan nya....semua itu adalah untuk memenuhi kehendak diri sendiri...

orang ketiga
Ada seorang yang miskin dan lapar. Demi memenuhi kehendak nya dia mencuri, merompak, meragut dan tidak berusaha untuk menambah rezeki dengan cara yang halal. Malahan hati nya cemburu dan dengki pada orang lain yang mempunyai kehidupan yang lebih baik. Dia tidak pernah bersyukur dengan kehidupan nya yang Allah beri.. bahkan fikiran nya sentiasa memikirkan perkara yang buruk2 dan negatif terhadap orang lain dan persekitaran nya..

itulah kisah nya... menarik bagi aku... hmm.. bila aku fikir2 kan mana satu agak nya aku yea?
huhuhu... semoga kita jauh kan diri kita dari sifat macam ni..

mo0d: kadang2 aku pon x ley tahan sabar.. huhuhu...=)

No comments:

Post a Comment

Daisypath Friendship tickers
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...