Friday, April 15, 2011

Sejarah 1

Assalamualaikum...

Hai.. hari ini dalam sejarah... 15 April.....
apa yang menarik nya 15 April ni?
hmm.. Jom kita check It Out.. huhu..

Leonard Euler Lahir


15 April 1707 seorang cendakiawan matematik iaitu Leonard Eular telah lahir. Telah lahir pada abad ke-18 di Kota Basel, Swiss Eular. Menuntut ilmu matematik dengan seorang cendekiawan terkemuka pada zaman itu iaitu Jean Bernoulli. Telah menjadi professor pada tahun 1731 dalam bidang fizik dan matematik daripada Akademi Sains St.Petersburg.
Sepanjang hayat beliau, Euler telah menerbitkan lebih daripada 800 buah buku dan kertas kerja. Untuk pengetahuan anda buku berjudul Introduction in Analysis Infinitorum merupakan buku teks standard selama lebih satu dekad.
Terdapat rumusan yang dihasilkan oleh Euler iaitu cos (x) + isin (x) = e...
hebat juga dia ni tapi hebat lagi cendakiawan Islam...
contoh nya macam Al-Khawarizmi yang lebih dikenali sebagai Bapa Algebra..

haaa... tengok rumus ni pon da tau kan subject apa?
opkos laaa matematik.. hehehehehe...
ada lagi keh sejarah 15 April?
ishh.. mestilah ada...

Abraham Lincoln Meninggal

15 April tahun 1865, Abraham Lincoln, presiden ke-16 Amerika Serikat, tewas ditembak oleh seorang aktor bernama John Booth. Kematian Lincoln hanya enam hari setelah perang sipil AS berakhir dengan menyerahnya tentara Konfederasi kepada pemerintah AS. Namun, ternyata berakhirnya perang itu menimbulkan ketidakpuasan di kalangan pendukung konfederasi, di antaranya John Booth dan rekan-rekannya. Mereka kemudian merencanakan penembakan terhadap Lincoln yang terlaksana pada malam tanggal 14 April 1865. Pagi harinya, Lincoln akhirnya tewas akibat luka parah yang dideritanya.

merujuk perkara diatas... ia hanyalah copy and paste sahaja,...
hehehehe... sebenarnya.. siapa Abraham Lincoln ni?

Abraham Lincoln adalah presiden Amerika yang ke-16 dan merupakan orang yang mempertahankan persatuan bangsa, memerintahkan penghapusan perbudakan dan lain-lain lagi.

Mo0d: segala puji bagi ALLAH...

No comments:

Post a Comment

Daisypath Friendship tickers
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...